fbpx

Har du spist din daglige solbeskyttelse?

1. august 2018

 

Hos COOLA gør vi alt for at sikre dig sund, økologisk og modstandsdygtig solbeskyttelse, der nemt og praktisk kan indarbejdes i din daglige hudplejerutine. Men vidste du, at du også kan beskytte dig mod solens farlige stråler fra dit indre? Det gør du ved at spise madvarer, der naturligt beskytter kroppen mod solens UVA-stråling. Vi har hér samlet en række af disse, samt forslag til hvordan du let og hurtigt kan få mest muligt af de gode, nærende og solbeskyttende sunde sager indenbords.

Spinat

Vi kender alle sammen den grønne vitaminbombe, der er god i alt fra salater til smoothies og simreretter. Spinat indeholder stofferne Lutein og Zeaxanthin, der beskytter dig mod blandt andet sygdommen grå stær, der kan fremprovokeres af for meget UVA-stråling. Tilsæt en håndfuld spinat til din omelet på panden om morgenen, bland de sunde blade i din smoothie sammen med banan og blåbær, eller top din hjemmelavede pizza med spinat og tag et perfekt, instaværdigt billede!

Mandler

Der findes stort set ikke dét, som mandlernes sunde fedtsyrer ikke kan gøre godt for, og det samme gælder når det kommer til solbeskyttelse. Mandler indeholder E-vitamin, der er en antioxidant, og naturligt beskytter dig mod solens farlige stråler. Top din grød eller yoghurt med en lille håndfuld mandler hver morgen, eller medbring en lille bøtte med mandler med på arbejde, så du har en sund og nærende snack lige ved hånden!

Gulerødder

Når solens UV-stråler rammer din hud, sker der en proces, der kaldes ’fotooxidation’. Under denne proces nedbrydes dine hudceller, og dette kan med tiden føre til risiko for hudkræft. Gulerødder indeholder stoffet Betacaroten, der netop går ind og beskytter huden mod fotooxidation. Derfor er det bare med at gnave sig gennem så mange af de gyldne rødder som muligt i sommerens varme.

Tomat

Spis dem i din omelet, smid dem på grillen eller snack dem som de er. Tomater er naturens eget antiage-produkt, der beskytter dig mod tør og ældet hud grundet et højt indhold af stoffet Lycopen. Ikke mindst beskytter Lycopen dig også mod solens farlige UVA-stråler.

Blåbær

Blåbær kaldes ikke superfood for ingenting. De små, blå perler indeholder stoffet Antocyaniner, der beskytter dig mod solens stråler, hudkræft og modvirker dannelsen af rynker. Frys en pose med lækre blåbær ned, og brug dem som kølig snack i varmen. Du kan også nemt anvende dem som topping på din morgenmad, som sød smagsgiver i din smoothie, eller som variation i din sommersalat.

 

Held og lykke med at spise dig til bedre beskyttelse mod solens farlige UVA-stråler – og husk altid også at smøre dig godt ind i solbeskyttelse, så heller ingen UVB-stråler finder vej til din sarte hud.

Velbekomme!